El Daodejing és un dels llibres orientals que més han captivat els lectors de tots els temps. Escrit al segle VI abans de Crist per Laozi, és una de les fonts principals del taoisme i un dels referents espirituals de milions de persones. Aquesta obra, d'uns 5.000 ideogrames, ha perdurat en el pas del temps no només pel seu contingut sapiencial sinó també per la seva bellesa estètica. Els fragments de Daodejing són peces poètiques de primer nivell, que captiven pel seu estil suggestiu i el seu fort contingut metafòric. Ploma recupera tres fragments d'aquest llibre poètic en versió catalana de Joan Gelabert publicat el 2007 per El Gall Editor.
I
El Dao que pot ser caminat
no és el Dao constant i immutable.
El nom que pot ser anomenat
no és el nom constant i immutable.
Entès com el que no té cap nom
és el Creador de Cel i Terra.
entès com el que té un nom,
és la Mare de totes les coses.
Sempre sense desig, veuràs ben bé
el seu profund misteri creador;
sempre amb desig, però, veuràs també
com és la seva forma exterior.
Sota aquests dos aspectes, és de veres el mateix,
però en manifestar-se rep noms diferents.
Plegats els anomenem el Misteri.
I allà on el mateix Misteri és més pregon
hi ha la porta de tot quant és subtil i meravellós.
XI
Trenta radis uneixen una llanda,
tanmateix és en l'espai buit de l'eix
on depèn l'ús de la roda.
L'argila dona forma als atuells,
però és en la buida concavitat
on es troba el servei.
Portes i finestres són tallades per a fer cambres,
però és el buit espai interior on rau l'ús.
Per això, allò que existeix serveix
per a adaptar-se amb profit,
i allò que no existeix té veritable utilitat.
XIV
El mirem i no el veiem,
i l'anomenem l'Invariable.
L'escoltem i no el sentim
i l'anomenem l'Inaudible.
Intentem agafar-ho i no l'aconseguim
i l'anomenem el Subtil.
Aquestes tres qualitats no serveixen
per a expressar-lo totalment,
però barrejades ensems esdevenen L'U.
De part de dalt no és brillant
i de part de baix no és obscur.
Incessant en la seva acció, que no té nom,
de nou retorna i esdevé pur no-res.
Així és anomenat la Forma de l'Informe
i el Semblant de l'Invisible,
així és anomenat Fugisser i Indeterminable.
Anem vers ell i no veiem el seu rostre,
anem rere ell i no veiem la seva esquena.
Quan podem assolir el Dao d'antany
que dirigeix totes les coses del nostre present
i som capaços de conèixer-lo tal com era
al començament,
així és anomenat el rastre visible del Dao.
Comments